Svenska kyrkans logotyp

Kyrkomötet - startsida
Skrivelser
Motioner
Betänkanden
Frågor
Beslut

 
Kyrkomötet
Motion 2006:23
av Kerstin Larsson
 
 
Kvalitetsledningssystem
 

Förslag till kyrkomötesbeslut

Kyrkomötet beslutar att ge Kyrkostyrelsen i uppdrag att utreda möjligheterna att införa ett kvalitetsledningssystem inom Svenska kyrkan.

Motivering

Varje organisation identifierar ständigt vad organisationen skall åstadkomma och tillsätter lämpliga resurser för att nå de resultat som eftersträvas. För att underlätta för alla typer av organisationer att nå dit man vill har hjälpmedlet ISO 9000-serien skapats och använts av organisationer över hela världen. Ett sådant hjälpmedel används för att organisationen själv skall skapa ett kvalitetsledningssystem utifrån sin egen verksamhets situation.

Svenska kyrkans verksamhet berör oerhört många människor. Verksamheten är spridd inte bara geografiskt utan även genom de olika nivåerna. Kyrkostyrelsen har uttalat att ett prioriterat område för den nationella nivån är en omvärldsanalys och att kyrkans viktigaste resurs är medlemmen och dennes delaktighet i kyrkans gemenskap. Medlemmarna är viktiga bland kyrkans många intressenter. Andra är t.ex. de ca 22 000 anställda, de ca 45 000 förtroendevalda, andra organisationer/företag och olika grupper av icke-medlemmar.

Olika intressenter har olika krav på Svenska kyrkan och organisationen bör uppfylla dessa så att intressenterna blir nöjda. Den högsta ledningen har ett ansvar för att ständiga förbättringar sker i arbetet med att få största möjliga överensstämmelse mellan krav/överenskommelse och upplevd nöjdhet. Detta kan ske genom mätningar, analyser och ett ständigt förbättringsarbete, vilket normalt ingår i ett kvalitetsledningssystem. Det kan också ingå att skapa dokumentation av bl.a. policies och rutiner samt att checklistor och mallar för rutiner upprättas och används.

Erfarenheter från organisationer som infört ett kvalitetsledningssystem ger exempel på mätbara effekter från kvalitetsutvecklingen:

- nöjdare intressenter

- effektivare interna processer

- ordning och reda

- mindre antal fel

- tydligare ansvars- och befogenhetsförhållanden

- förtroende hos omgivningen

- ökad motivation o stolthet

- förbättrad informationshantering

- signaler till omgivningen att arbetet bedrivs systematiskt/genomtänkt.

Av de olika delar som ISO 9000–serien består av är kravstandard ISO 9001 intressentinriktad och troligen mest angelägen för Svenska kyrkan att inrikta kvalitetsarbetet på. Kravstandarden visar på ett antal krav som skall vara uppfyllda för att en organisation skall kunna få ett bevis på kravuppfyllelse, ett certifikat som kan utfärdas av speciella certifieringsföretag. En certifiering kan ge positiva signaler till omgivningen och bör vara ett mål för Svenska kyrkan att uppnå.

Man har kommit olika långt med kvalitetsarbetet inom Svenska kyrkan och det är nödvändigt att detta arbete i framtiden bedrivs på ett tydligt, heltäckande och strukturerat sätt. Svenska kyrkan måste utnyttja fördelen med att man är en organisation som kan hantera frågor, som är gemensamma för hela organisationen, genom beslut på nationell nivå för att därefter genomföra arbete på alla nivåer på lämpligt sätt. Beslut om och arbetet med att införa ett kvalitetsledningssystem måste hanteras på detta sätt.

Ett bra ledarskap, förståelse och delaktighet krävs både för att utveckla ett kvalitetsledningssystem och att därefter arbeta på alla nivåer inom detta. Dessa egenskaper finns inom Svenska kyrkan och de skulle utvecklas ytterligare genom arbete med kvalitetsutvecklingen.

Östra Ämtervik den 17 juli 2006

Kerstin Larsson

Previous PageAlla motionerNext Page